Terug naar het overzicht

125cc: Krummenacher non è preoccupato dei pochi test

Randy Krummenacher è atteso ad una grande stagione nella Classe 125cc, dopo un 2008 davvero da dimenticare con la KTM ufficiale. Il pilota svizzero, passato al team DeGraaf di Arie Molenaar, è convinto di ben figurare da subito, sebbene arriverà alla prova inaugurale del Motomondiale 2009 di Losail con solo due test disputati, quelli di Estoril (che inizieranno domenica) e di fine mese a Jerez (i tradizionali Test IRTA). Lo ha confermato a MotoGP.com, dove ha ricordato che con l’Aprilia del Molenaar Racing ha debuttato lo scorso anno nelle ultime due prove del campionato spagnolo (CEV), conquistando la pole position sia a Valencia che a Jerez cogliendo una vittoria.

Lo scorso anno avevo provato a Valencia e Jerez con la RSW correndo nel campionato di velocità spagnolo“, ricorda il prodotto del vivaio KTM, “per questo sono fiducioso di poter trovare rapidamente una buona messa a punto per la RSA“.

“Krummy”, come detto, proverà l’Aprilia RSA 125 per la prima volta questo fine settimana a Estoril, dove sono in programma i test collettivi delle classi 250 e 125 con tutti i big presenti.

Gerelateerde berichten

Jarno Janssen keert op 500cc-motor terug in GP-wereld

LE MANS – Of er een symbolische waarde aan moet worden toegedicht, valt te bezien, maar het staat wel mooi. De truck van het racingteam van De Graaf Contracting naast de vrachtwagen van het Honda-fabrieksteam van Valentino Rossi. De twee rijdende werkplaatsen stonden parallel opgesteld achter de beton-kolos met afmetingen van een flatgebouw, die op het fameuze circuit van Le Mans dienst doet als pitgebouw.

Rossi, de superster en fiere koploper in het 500cc-wereldkampioenschap, kreeg aan de vooravond van de Grote Prijs van Frankrijk een nieuwe buurman in de persoon van de Nederlander Jarno Janssen, want teambaas Arie Molenaar had hem opgeroepen als vervanger voor de geblesseerde Honda-coureur Haruchika Aoki. Een verrassing of toch niet? “Er is in de winter wel een keer over gesproken en ik heb in november één dag met deze motor in Assen getraind, maar een GP-start leefde niet meer in mijn gedachten. Ik heb me dit seizoen volledig geconcentreerd op het Europees kampioenschap 250cc en daar ben ik druk genoeg mee”, zegt Janssen, die gedwongen werd op een lager competitieniveau te gaan racen, omdat twee WK-seizoenen hem te weinig succes brachten.

Janssen: “Het was een hele moeilijke, bewuste keuze, maar ik kon niet anders. Nu ben ik ervan overtuigd dat ik door deze ervaring een betere coureur kan worden, zodat ik in de toekomst weer in de GP’s kan starten. Daar ligt mijn hart.” Janssen straalt terecht weer volop vreugde uit. In het Europees kampioenschap staat Janssen na twee races (waaronder ook een wedstrijd in Le Mans) aan de leiding in de tussenstand en nu valt hij dankzij de GP-invalbeurt weer met zijn neus in de boter.

Voor de 25-jarige coureur uit Helenaveen is een terugkeer in het rennerskwartier van de grote vedetten als Rossi, Roberts en Biaggi een feest der herkenning. En in Frankrijk kon hij meteen rekenen op morele steun van oud-teamgenoot Jurgen van den Goorbergh, die liet weten: “Voor Jarno is het goed om op deze manier als invaller met de 500cc-klasse kennis te maken. Hij heeft tenslotte twee jaar GP-ervaring en hij zal hier alleen maar door groeien.”

Met de vaste waarde in de persoon van Jurgen van den Goorbergh, nieuweling Barry Veneman (met de motor van het DeeCee Racingteam) en nu dus Janssen zijn er tijdelijk drie Nederlanders in de Koningsklasse van de partij, zoals dat ooit eerder het geval was met Wil Hartog, Jack Middelburg en Boet van Dulmen. Verder gaat iedere vergelijking tussen deze Oranje-trio’s mank.

Voorlopig zullen de motoren van Janssen en Rossi alleen in de pits en niet op startveld naast elkaar staan, want beide coureurs opereren in twee totaal verschillende werelden en Janssen zal de Italiaan op het asfalt slechts ontmoeten als hij in de race op een ronde achterstand wordt gezet. Zal het geen deuk in het herwonnen zelfvertrouwen opleveren? Janssen: “Daar heb ik wel degelijk over nagedacht, maar ik zit goed in mijn vel. Voorlopig moet ik me eerst zien te kwalificeren en dan in de wedstrijd gewoon m’n eigen lijnen rijden. Denk maar niet dat ik na een paar rondjes al zenuwachtig achterom ga kijken.”

Lees verder

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

La présentation officielle du team De Graaf Grand Prix a eu lieu ce week-end aux Pays Bas. Cette année, la japonais Haruchika Aoki et le néerlandais Jarno Janssen piloteront pour le team 250 d´Arie Molenaar. Le sponsor titre du team est l´une des plus grandes agences d´intérim des Pays Bas, DeGraaf Technisch Personeel ; les principaux partenaires sont Honda HRC, Dunlop, Shell et DAF.

Après trois années passées dans la catégorie reine, Aoki, ex-champion du Monde 125, retrouvera cette année la Honda RS 250 client. ´Neuf journées d´essais, ce n´est pas grand chose par rapport à ce que mes concurrents ont pu faire, mais je me sens déjà à l´aise sur la 250cm3 après avoir disputé quelques saisons au guidon de la Honda V2 500´ assurait le japonais, qui a tourné à Valence, Estoril et à Catalunya. ´Je suis au sommet de ma forme et je suis persuadé que nous nous rapprocherons des leaders au fil de la saison´

Son coéquipier, Janssen, qui a terminé à la quatrième place du Championnat d´Europe l´an dernier, pilotera une RS 250 R kit A, et s´enthousiasme à l´idée de piloter aux côtés d´un équipier aussi expérimenté. ´Haru a disputé 114 Grands Prix et en a gagné neuf en 125, c´est le professeur idéal pour moi´ déclarait le batave. ´J´ai couru en GP en 1999 et en 2000, et j´ai affiné mon pilotage l´an dernier, dans le Championnat d´Europe. Nous comptons rester longtemps en Championnat du Monde, et j´espère finir dans le top 15 cette année´

 

motogp.com

Lees verder