Terug naar het overzicht

DeGraaf Grand Prix Team

DeGraaf en Molenaar Racing vormen voor het 3e opeenvolgende seizoen het DeGraaf Grand Prix Team

DeGraaf Technisch Personeel, Exact Software en Molenaar GP Racing stellen in 2009 met het DeGraaf Grand Prix Team deelname in het MotoGP wereldkampioenschap wegrace zeker.

125cc klasse
Met steun van Sent Waninge komt het DeGraaf Grand Prix Team uit in de 125cc klasse met de rijders Danny Webb (GBR) en Randy Krummenacher (SWI) op fabrieks Aprilia RSA motorfietsen. Naast het 125cc MotoGP Team heeft Molenaar GP Racing in samenwerking met het SOBW een nieuw kampioenschap opgezet genaamd ‘Honda NSF100 Cup’. In deze ‘Honda NSF100 Cup’ krijgen 25 talenten tussen de 10 en 15 jaar de kans om hun talent te tonen.

Geen drie maar twee rijders
Nadat het team van Arie Molenaar onder leiding van ex-Grand Prix coureur Jarno Janssen en voormalig TT-winnaar Hans Spaan in 2008 met drie rijders in één klasse uit kwam, komt Arie Molenaar in 2009 met twee rijders aan de start.

De 17-jarige Danny Webb zal voor het derde jaar deel uitmaken van het DeGraaf Grand Prix Team. Nadat de Engelse tiener in 2007 zijn eerste punten pakte in Japan heeft Webb in 2008 laten zien mee te kunnen meedraaien in de subtop. Na een aantal top 5 en top 10 klasseringen, liet de Engelsman de wereld zien klaar te zijn voor de sprong naar de absolute wereldtop. Tot drie maal toe kwalificeerde Danny Webb zich op de eerste startrij tijdens de Grand Prix’ van Portugal, Amerika en Maleisië. Met de nieuwe fabrieks Aprilia RSA is Webb ervan overtuigd de stap naar de wereldtop te maken en sluit een enkele overwinning in 2009 niet uit.

Op de foto ziet u Danny Webb in actie.

Gerelateerde berichten

Hugo van den Berg

Motor GP race 125 cc:Hugo van den Berg snelt naar zijn eerste WK-punt. Hij is na Loek Bodelier in 1996 de eerste Nederlander die in de punten rijdt.

Hugo van den Berg maakt komend weekend zijn opwachting in de nationale Supersport 300 wedstrijd in het bijprogramma van de 87e Dutch TT. Samen met maatje Joey Litjens komt Van den Berg aan de start op een Yamaha R3. De voormalig Grand Prix coureur kijkt uit naar dit eenmalige optreden en is benieuwd of ze nog een beetje mee kunnen komen met de rest van het veld.

De echt actieve racecarrière van de inmiddels 27-jarige Hulshorster is inmiddels al een flink aantal jaren voorbij. In 2008 reed Hugo van de Berg nog 125cc Grand Prix’s in het team van Arie Molenaar. Er volgden gedurende de seizoenen 2009 en 2010 nog wat races in de Supersport 600 klasse maar daarna werd de helm min of meer aan de wilgen gehangen.

Dat min of meer geeft aan dat Van den Berg nooit helemaal afscheid genomen heeft van de sport want de afgelopen jaren zagen we zijn naam enkele keren verschijnen op deelnemerslijsten van de Supermono klasse en verder treedt hij nog regelmatig op als instructeur tijdens circuitdagen van de Raceacademy.

Hoogtepunt uit de Grand Prix carrière van Van den Berg was uiteraard het gescoorde WK-puntje tijdens de 125cc race van de Dutch TT in 2008. Na een rode vlag volgde een nieuwe race over vijf ronden waarbij de Nederlander in de laatste ronde als 16e uit de Ramshoek kwam. Voor de GT-bocht werd de Zwitser, en huidig Moto 2 rijder, Dominique Aegerter uitgeremd waarna Van den Berg als 15e de finishvlag passeerde. Het was op dat moment 12 jaar geleden dat er nog een Nederlander (Loek Bodelier) punten had weten te scoren in de lichtste GP klasse.

foto
Hugo van den Berg (56( en Joey Litjens (37) | foto© Hugo van den Berg

Lees verder

Jurgen van den Goorbergh vrijdagavond in Chez

Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh vertelt vrijdag 6 november in Chez Marknesse over zijn Dakar-rally experiment.

MARKNESSE – Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh uit Breda, opgegroeid in een echte race-familie, komt vrijdag 13 november op uitnodiging van Motorclub Zuiderzee naar Chez in Marknesse. Hij vertelt dan over zijn lange racecarrière en het Dakar-rally experiment waar hij zich sinds vorig jaar op concentreert.

Jurgen van den Goorbergh is vanaf 1992 in diverse raceklassen actief geweest. Van 250 tot 500 cc en van Superbikes tot MotoGP, heeft hij op alle circuits over de hele wereld met zijn knie het asfalt gekust. In 2007 stopte hij met actief wegracen en dit jaar heeft hij de Dakar-rally gereden in dienst van het team Dakarsport.com met een Honda CRF450X. Van den Goorbergh heeft ook veel enduro’s en off-road wedstrijden gereden en was testrijder voor Michelin. Hij was vorig jaar (2008) klaar voor zijn debuut in de Dakar-rally, maar die werd toen echter afgelast vanwege terreurdreiging. Dit jaar doet hij niet mee op de motor, maar met de auto. Hij zal zich aansluiten bij het McRae Enduro Team. Daarnaast geeft hij vanaf 2007 commentaar bij bijna alle GP-wedstrijden vanuit de studio van RTL GP. Dat Jurgen van uitdagingen en van snelheid houdt blijkt wel uit het feit dat hij ook een fervent skiër is. In een interview heeft hij gezegd: ‘Ze mogen mij gerust in de winter op een berg zetten’. Het belooft een geweldige avond te worden in een schitterde accommodatie bij Chez in Marknesse. Vrijdag 13 november in Chez Marknesse, aanvang om 20.00 uur. Entree is 5 euro per persoon. Voor leden van Motorclub Zuiderzee is er vrij entree. Mocht men lid worden van MC Zuiderzee, dan is de entree gratis.

Bron: Flevopost
Foto: Eigen foto

Lees verder

Dutch open 250cc 2002

28 April 2002 Hengelo (Gld.)

Het eerste puntje is binnen! Op dit moment heb ik nog geen foto’s en nog geen tekst van Stuart. Op een erg koud en nat Hengelo is Stuart gestart vanaf de 19e plek en is uiteindelijk 15e geworden. Het belangrijkste van deze race was uitrijden, en dat is gelukt. Pikant detail is dat Stuart dit jaar met witte racelaarzen rijdt……

5 Mei 2002 Assen

Hier een kort bericht van ons 2e ONK van 2002 in Assen. Wederom wou het Nederlandse klimaat niet mee werken en zou het wederom een weekend worden voor de regenrijders. Vrijdag mochten we drie keer vrij rijden op het vernieuwde circuit van Assen. De verbeteringen van de baan zijn erg mooi geworden. Op het snelle rechte eind heb je meer werk als voorheen, met een paar verschrikkelijke mooie vloeiende bochten.

Twee van de trainingen waren nat, de laatste konden we gelukkig in het droge rijden. Dat heeft wel onwijs geholpen, alles voelde een stuk beter aan en ik kreeg weer vertrouwen.

Zaterdag was het weer nog steeds slecht.

De regenbanden werden weer gemonteerd en in de eerste training stonden we vrij onverwachts toch 13e getraind, in de regen. De tweede training was er een droog spoor, maar het was nog niet helemaal droog. Ik reed iets te voorzichtig met een 14e tijd als gevolg. Niet geheel ontevreden, maar ik maakte een beetje een zooitje van m’n laatste twee ronden, waardoor een beter tijd niet lukte.

Zondag, race day. Na een natte warming up was het pas om 15:25 tijd voor 250cc Wedstrijd. Ik maakte in het warm-up rondje een kleine proefstart. Die ging erg goed, maar de koppeling had het zwaar en raakte een beetje oververhit. Bij de start haperde de koppeling en ging ik helaas als laatste de eerste bocht in. Deed m’n best om rustig en geconcentreerd naar voren te rijden en dat ging goed. Bijna elke ronde liep ik op een groep in of kon ik passeren. Na 13 van 14 ronden lag ik 11, maar bij het opkomen van het start finish rechte stuk, bleef het pookje van het snel schakelsysteem net even hangen en dat kostte tijd, net teveel om aansluiting te houden op het groepje voor me. Netjes het laatste rondje uitgereden en als 11e over de streep. Het gaat allemaal de goede kant op.

Eemshaven 12 Mei 2002

Vanuit een zonnige Eemshaven hebben we wederom progressie getoond en punten weten te pakken.
Na twee goede tijdtrainingen stonden we totaal 10e getraind. Met een tijd van 1:36,0 (anderhalf seconden langzamer dan 5e plaats). De drie koplopers (allemaal peper dure Aprilia’s) reden zo’n anderhalf seconde sneller dan de coureur op de vierde stek. (Die drie jongens waren het hele weekend gewoon een klasse apart!)

Na een aardige start (gelukkig stukken beter dan vorige week), Lag ik na twee rondjes op een negende plek. De eerste twee rondjes bouwde ik m’n tempo op, maar helaas verloor ik de achtste plek uit zicht. Met een gat van zo’n vijf seconden had ik genoeg voorsprong op het groepje achter me. Het zou een eenzame wedstrijd worden, toch konden we het tempo hoog houden en reed ik gemiddeld zo’n halve seconde sneller per rondje dan in de trainingen.
Het was een best moeilijke, maar leerzame wedstrijd. De rondetijden waren erg constant en we hebben weer netjes in de punten gereden.

P.S. mijn snelste tijd van het weekend was een 1:35,4 (dat is een verbetering van 3,5 sec. t.o.v. 2001!!!, het gaat dus steeds beter!!)

Oss 20 Mei 2002

In Oss werd de vierde wedstrijd van het ONK Programma 2002 verreden. Het hele weekend hadden we schitterend weer met temp. van zo’n 24 graden!! Zondag (1e pinksterdag) werden de twee tijdtrainingen verreden. De eerste training hadden we een beetje problemen met de remmen. Die raakten oververhit op het korte snelle circuit van Oss. Je moet er een aantal keren flink in de remmen, twee chicanes en 3 haaks reschtse bochten.

Voor de tweede training werden er andere remblokken gemonteerd en die hielden het gelukkig goed vol.
De motorfiets liep het hele weekend (net als gewoonlijk) als een kogel, Jarno van Geffen en Mar Schouten onwijs bedankt!!

We stonden uiteindelijk na de twee tijdtrainingen op de vierde stek. Daar had ik natuurlijk niet op gerekend en we waren vanzelf sprekend erg blij en een beetje verbaasd. Ik had geen onnodige risico’s genomen en het rijden ging goed, maar ik had nooit verwacht dat we op de tweede startrij zouden kwalificeren, echt superdik. De verschillen onderling waren minimaal, de eerste tien coureurs reden binnen 1,5 sec.

Wel moet er gezegd worden dat de drie bloedsnelle Aprilia’s van het weekend afwezig waren. Patrick Lakerveld, Henk van de Lagemaat en Rob Filart hadden afgesproken niet te rijden en zo geen onnodige risico’s te nemen.

De rest van de 250cc coureurs waren net als bij de voorgaande wedstrijden aanwezig. Maandagochtend hadden we nog een korte warming-up training en die ging lekker. We hadden een goed ritme te pakken en hadden veel zin in de wedstrijd. Er werd even nieuw rubber gemonteerd (achterbandje), daarna was de machine klaar voor de strijd.

Bij de start verloren we wederom een paar plaatsen, maar ik wou per sé de eerste paar ronden geen onnodige risico’s nemen.

Bij de eerste doorkomst was ik zesde en drie rondjes later, lagen we al vierde! Langzamerhand werd het gat tussen mij en Boesveld (3e) kleiner en ongeveer halvewege de wedstrijd aarzelde Boesveld bij het inhalen van een achterblijver. Ik zag m’n kans om er voorbij te gaan en misschien om een gat te slaan. De volgende twee rondjes zat Boesveld op m’n hielen, maar tegen het einde van de wedstrijd, hadden we een voorsprong van zo’n drie seconden. Helemaal Goud!! EERSTE PODIUM IN HET ONK !!

Een mooie derde plaats achter het M.R.T.T. team (Jan Blok en Peter Politiek). 16 punten erbij en we staan nu 9e in het klassement. Graag tot de volgende wedstrijd, (Assen 2 juni)

P.S. Iedereen van het team onwijs bedankt en natuurlijk ook iedereen die kwam aanmoedigen !!!!!!

Lees het verslag verder op:  Gostuart.nl

Lees verder