Terug naar het overzicht

DeGraaf Grand Prix Team

DeGraaf en Molenaar Racing vormen voor het 3e opeenvolgende seizoen het DeGraaf Grand Prix Team

DeGraaf Technisch Personeel, Exact Software en Molenaar GP Racing stellen in 2009 met het DeGraaf Grand Prix Team deelname in het MotoGP wereldkampioenschap wegrace zeker.

125cc klasse
Met steun van Sent Waninge komt het DeGraaf Grand Prix Team uit in de 125cc klasse met de rijders Danny Webb (GBR) en Randy Krummenacher (SWI) op fabrieks Aprilia RSA motorfietsen. Naast het 125cc MotoGP Team heeft Molenaar GP Racing in samenwerking met het SOBW een nieuw kampioenschap opgezet genaamd ‘Honda NSF100 Cup’. In deze ‘Honda NSF100 Cup’ krijgen 25 talenten tussen de 10 en 15 jaar de kans om hun talent te tonen.

Geen drie maar twee rijders
Nadat het team van Arie Molenaar onder leiding van ex-Grand Prix coureur Jarno Janssen en voormalig TT-winnaar Hans Spaan in 2008 met drie rijders in één klasse uit kwam, komt Arie Molenaar in 2009 met twee rijders aan de start.

De 17-jarige Danny Webb zal voor het derde jaar deel uitmaken van het DeGraaf Grand Prix Team. Nadat de Engelse tiener in 2007 zijn eerste punten pakte in Japan heeft Webb in 2008 laten zien mee te kunnen meedraaien in de subtop. Na een aantal top 5 en top 10 klasseringen, liet de Engelsman de wereld zien klaar te zijn voor de sprong naar de absolute wereldtop. Tot drie maal toe kwalificeerde Danny Webb zich op de eerste startrij tijdens de Grand Prix’ van Portugal, Amerika en Maleisië. Met de nieuwe fabrieks Aprilia RSA is Webb ervan overtuigd de stap naar de wereldtop te maken en sluit een enkele overwinning in 2009 niet uit.

Op de foto ziet u Danny Webb in actie.

Gerelateerde berichten

Dakarkoorts begonnen voor Tim en Tom Coronel

JMUIDEN – Het rallyteam Dakarsport.com maakte vandaag in IJmuiden zijn rijders voor Dakar 2009 bekend. Verrassend was dat het team naast de bekende autocoureurs Tim en Tom Coronel ook Bob ten Harkel presenteerde. Ten Harkel, tweevoudig winnaar van het T1-klassement in de Dakar-rally, vervangt de Belg Freddy Loix, die door zijn nieuwe contract met Peugeot verplichtingen heeft in de rally van Monte Carlo. Ten Harkel reed eerder voor het team in 2006 en finishte toen als achttiende overall en was daarmee de snelste Nederlander. De bekende tweeling Tim en Tom Coronel was al eerder bekend gemaakt als rijdersduo. Tim Coronel finishte bij zijn debuut in 2007 na een degelijke rally op de 46e plaats overall. Allebei de auto-equipes nemen deel in de nieuwe Bowler Nemesis met een Land Rover V8-benzinemotor.

Finishen het belangrijkste. Na de rustdag gaat het feest pas losbarsten! 
Met autocoureur Ten Harkel beschikt Dakarsport.com over de Nederlandse rijder met de meest imposante erelijst in de Dakar-rally. In 1994 en 1998 won hij het T1-klassement (standaardauto’s) met tweemaal de tiende positie overall. Vier maal was hij de snelste Nederlander in ondermeer een Mitsubishi, Hakvoort-buggy en Bowler Wildcat. “Met deze nieuwe Bowler Nemesis is finishen het belangrijkste”, tempert Ten Harkel de verwachtingen. “De Nemesis is met Loix geprepareerd om topvijftien te rijden en is in potentie erg snel en sterk. Maar we gaan de rally dag voor dag opbouwen zonder overbodige risico’s te nemen. Na de rustdag gaat voor mij het feest pas losbarsten.” Teameigenaar Roland Rijpma is zijn navigator en start zelf in zijn derde Dakar Rally.

Dakarveteraan Pierre Blom, Dan Kragt en René Peltenburg rijden met een GINAF 4×4-racetruck in de rally als ‘snelle assistentie’ voor de auto’s.

Breed motorteam met Mirjam Pol, Jurgen van den Goorbergh, Ebert Dollevoet en Kees Koolen
Team Honda Europe en Dakarsport.com hebben de samenwerking voortgezet met voor Nederlandse Dakarfans als bekendste naam Mirjam Pol in het damesklassement. Tweemaal finishte zij de Dakar als tweede vrouw. Voor 2009 is haar voornaamste doel de overwinning.

Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh maakt in januari zijn debuut in de Dakar-rally. De laatste jaren heeft hij als voorbereiding op de Dakar tal van enduro’s en extreme Red Bull-motorevents succesvol gereden. Afgelopen zondag finfishte hij nog in de topvijftig van de Red Bull Knockout in Scheveningen.
Drievoudig deelnemer Ebert Dollevoet en debutant Kees Koolen zijn de andere Nederlanders in het zevenkoppige internationale motorteam. Dollevoet moest eerder tweemaal geblesseerd opgeven met de motor en strandde in 2006 met mechanische pech in een Kia Sorento met Winston Post als navigator. Kees Koolen is een ervaren enduro-rijder voor wie het starten in de Dakar Rally de verwezenlijking van een jongensdroom is.

Deelname quadrijder Alex Brusselers bevestigd ondanks gebroken sleutelbeen
Goed nieuws is daarnaast dat quadrijder Alex Brusselers er op rekent dat hij in Buenos Aires aan de start staat. Brusselers is na zijn val tijdens de Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard geopereerd aan een gebroken sleutelbeen, maar reed vandaag al zelf zijn naar binnen bij de persconferentie in IJmuiden. Dankzij de botbreuk heeft Brusselers zijn doelstelling moeten aanpassen. “De overwinning was voor mij een reëel doel, maar het halen van de finish is nu de grootste overwinning voor mij. Samen met mijn monteurs ga ik nu geen twee jaar voorbereiding weggooien en mijn fans kunnen er op rekenen dat ik de komende alles zal geven om fit aan de start te staan”, aldus een gemotiveerde Brusselers.

Dagelijks eigen video’s uit de karavaan
Dakarsport.com zet volgende week in Le Havre in totaal twintig voertuigen op de boot naar Buenos Aires, waar op 3 januari 2009 de Dakar-rally van start gaat. De rallyvloot bestaat uit twee auto’s, zeven motoren, de quad en de racetruck. De eigen Bovag assistentievloot bestaat uit drie GINAF trucks en zes Toyota’s Landcruiser.

Vanaf de aankomst van de zestig mensen van het team in Buenos Aires op 29 december zal dagelijks op de teamsite  www.dakarsport.com een eigen videojournaal worden uitgezonden, inclusief de highlights van de racebeelden.

Lees verder