Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

La présentation officielle du team De Graaf Grand Prix a eu lieu ce week-end aux Pays Bas. Cette année, la japonais Haruchika Aoki et le néerlandais Jarno Janssen piloteront pour le team 250 d´Arie Molenaar. Le sponsor titre du team est l´une des plus grandes agences d´intérim des Pays Bas, DeGraaf Technisch Personeel ; les principaux partenaires sont Honda HRC, Dunlop, Shell et DAF.

Après trois années passées dans la catégorie reine, Aoki, ex-champion du Monde 125, retrouvera cette année la Honda RS 250 client. ´Neuf journées d´essais, ce n´est pas grand chose par rapport à ce que mes concurrents ont pu faire, mais je me sens déjà à l´aise sur la 250cm3 après avoir disputé quelques saisons au guidon de la Honda V2 500´ assurait le japonais, qui a tourné à Valence, Estoril et à Catalunya. ´Je suis au sommet de ma forme et je suis persuadé que nous nous rapprocherons des leaders au fil de la saison´

Son coéquipier, Janssen, qui a terminé à la quatrième place du Championnat d´Europe l´an dernier, pilotera une RS 250 R kit A, et s´enthousiasme à l´idée de piloter aux côtés d´un équipier aussi expérimenté. ´Haru a disputé 114 Grands Prix et en a gagné neuf en 125, c´est le professeur idéal pour moi´ déclarait le batave. ´J´ai couru en GP en 1999 et en 2000, et j´ai affiné mon pilotage l´an dernier, dans le Championnat d´Europe. Nous comptons rester longtemps en Championnat du Monde, et j´espère finir dans le top 15 cette année´

 

motogp.com

Lees verder

Hugo van den Berg

Motor GP race 125 cc:Hugo van den Berg snelt naar zijn eerste WK-punt. Hij is na Loek Bodelier in 1996 de eerste Nederlander die in de punten rijdt.

Hugo van den Berg maakt komend weekend zijn opwachting in de nationale Supersport 300 wedstrijd in het bijprogramma van de 87e Dutch TT. Samen met maatje Joey Litjens komt Van den Berg aan de start op een Yamaha R3. De voormalig Grand Prix coureur kijkt uit naar dit eenmalige optreden en is benieuwd of ze nog een beetje mee kunnen komen met de rest van het veld.

De echt actieve racecarrière van de inmiddels 27-jarige Hulshorster is inmiddels al een flink aantal jaren voorbij. In 2008 reed Hugo van de Berg nog 125cc Grand Prix’s in het team van Arie Molenaar. Er volgden gedurende de seizoenen 2009 en 2010 nog wat races in de Supersport 600 klasse maar daarna werd de helm min of meer aan de wilgen gehangen.

Dat min of meer geeft aan dat Van den Berg nooit helemaal afscheid genomen heeft van de sport want de afgelopen jaren zagen we zijn naam enkele keren verschijnen op deelnemerslijsten van de Supermono klasse en verder treedt hij nog regelmatig op als instructeur tijdens circuitdagen van de Raceacademy.

Hoogtepunt uit de Grand Prix carrière van Van den Berg was uiteraard het gescoorde WK-puntje tijdens de 125cc race van de Dutch TT in 2008. Na een rode vlag volgde een nieuwe race over vijf ronden waarbij de Nederlander in de laatste ronde als 16e uit de Ramshoek kwam. Voor de GT-bocht werd de Zwitser, en huidig Moto 2 rijder, Dominique Aegerter uitgeremd waarna Van den Berg als 15e de finishvlag passeerde. Het was op dat moment 12 jaar geleden dat er nog een Nederlander (Loek Bodelier) punten had weten te scoren in de lichtste GP klasse.

foto
Hugo van den Berg (56( en Joey Litjens (37) | foto© Hugo van den Berg

Lees verder

Jurgen van den Goorbergh vrijdagavond in Chez

Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh vertelt vrijdag 6 november in Chez Marknesse over zijn Dakar-rally experiment.

MARKNESSE – Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh uit Breda, opgegroeid in een echte race-familie, komt vrijdag 13 november op uitnodiging van Motorclub Zuiderzee naar Chez in Marknesse. Hij vertelt dan over zijn lange racecarrière en het Dakar-rally experiment waar hij zich sinds vorig jaar op concentreert.

Jurgen van den Goorbergh is vanaf 1992 in diverse raceklassen actief geweest. Van 250 tot 500 cc en van Superbikes tot MotoGP, heeft hij op alle circuits over de hele wereld met zijn knie het asfalt gekust. In 2007 stopte hij met actief wegracen en dit jaar heeft hij de Dakar-rally gereden in dienst van het team Dakarsport.com met een Honda CRF450X. Van den Goorbergh heeft ook veel enduro’s en off-road wedstrijden gereden en was testrijder voor Michelin. Hij was vorig jaar (2008) klaar voor zijn debuut in de Dakar-rally, maar die werd toen echter afgelast vanwege terreurdreiging. Dit jaar doet hij niet mee op de motor, maar met de auto. Hij zal zich aansluiten bij het McRae Enduro Team. Daarnaast geeft hij vanaf 2007 commentaar bij bijna alle GP-wedstrijden vanuit de studio van RTL GP. Dat Jurgen van uitdagingen en van snelheid houdt blijkt wel uit het feit dat hij ook een fervent skiër is. In een interview heeft hij gezegd: ‘Ze mogen mij gerust in de winter op een berg zetten’. Het belooft een geweldige avond te worden in een schitterde accommodatie bij Chez in Marknesse. Vrijdag 13 november in Chez Marknesse, aanvang om 20.00 uur. Entree is 5 euro per persoon. Voor leden van Motorclub Zuiderzee is er vrij entree. Mocht men lid worden van MC Zuiderzee, dan is de entree gratis.

Bron: Flevopost
Foto: Eigen foto

Lees verder

DeGraaf Grand Prix Team

DeGraaf en Molenaar Racing vormen voor het 3e opeenvolgende seizoen het DeGraaf Grand Prix Team

DeGraaf Technisch Personeel, Exact Software en Molenaar GP Racing stellen in 2009 met het DeGraaf Grand Prix Team deelname in het MotoGP wereldkampioenschap wegrace zeker.

125cc klasse
Met steun van Sent Waninge komt het DeGraaf Grand Prix Team uit in de 125cc klasse met de rijders Danny Webb (GBR) en Randy Krummenacher (SWI) op fabrieks Aprilia RSA motorfietsen. Naast het 125cc MotoGP Team heeft Molenaar GP Racing in samenwerking met het SOBW een nieuw kampioenschap opgezet genaamd ‘Honda NSF100 Cup’. In deze ‘Honda NSF100 Cup’ krijgen 25 talenten tussen de 10 en 15 jaar de kans om hun talent te tonen.

Geen drie maar twee rijders
Nadat het team van Arie Molenaar onder leiding van ex-Grand Prix coureur Jarno Janssen en voormalig TT-winnaar Hans Spaan in 2008 met drie rijders in één klasse uit kwam, komt Arie Molenaar in 2009 met twee rijders aan de start.

De 17-jarige Danny Webb zal voor het derde jaar deel uitmaken van het DeGraaf Grand Prix Team. Nadat de Engelse tiener in 2007 zijn eerste punten pakte in Japan heeft Webb in 2008 laten zien mee te kunnen meedraaien in de subtop. Na een aantal top 5 en top 10 klasseringen, liet de Engelsman de wereld zien klaar te zijn voor de sprong naar de absolute wereldtop. Tot drie maal toe kwalificeerde Danny Webb zich op de eerste startrij tijdens de Grand Prix’ van Portugal, Amerika en Maleisië. Met de nieuwe fabrieks Aprilia RSA is Webb ervan overtuigd de stap naar de wereldtop te maken en sluit een enkele overwinning in 2009 niet uit.

Op de foto ziet u Danny Webb in actie.

Lees verder

Dakarkoorts begonnen voor Tim en Tom Coronel

JMUIDEN – Het rallyteam Dakarsport.com maakte vandaag in IJmuiden zijn rijders voor Dakar 2009 bekend. Verrassend was dat het team naast de bekende autocoureurs Tim en Tom Coronel ook Bob ten Harkel presenteerde. Ten Harkel, tweevoudig winnaar van het T1-klassement in de Dakar-rally, vervangt de Belg Freddy Loix, die door zijn nieuwe contract met Peugeot verplichtingen heeft in de rally van Monte Carlo. Ten Harkel reed eerder voor het team in 2006 en finishte toen als achttiende overall en was daarmee de snelste Nederlander. De bekende tweeling Tim en Tom Coronel was al eerder bekend gemaakt als rijdersduo. Tim Coronel finishte bij zijn debuut in 2007 na een degelijke rally op de 46e plaats overall. Allebei de auto-equipes nemen deel in de nieuwe Bowler Nemesis met een Land Rover V8-benzinemotor.

Finishen het belangrijkste. Na de rustdag gaat het feest pas losbarsten! 
Met autocoureur Ten Harkel beschikt Dakarsport.com over de Nederlandse rijder met de meest imposante erelijst in de Dakar-rally. In 1994 en 1998 won hij het T1-klassement (standaardauto’s) met tweemaal de tiende positie overall. Vier maal was hij de snelste Nederlander in ondermeer een Mitsubishi, Hakvoort-buggy en Bowler Wildcat. “Met deze nieuwe Bowler Nemesis is finishen het belangrijkste”, tempert Ten Harkel de verwachtingen. “De Nemesis is met Loix geprepareerd om topvijftien te rijden en is in potentie erg snel en sterk. Maar we gaan de rally dag voor dag opbouwen zonder overbodige risico’s te nemen. Na de rustdag gaat voor mij het feest pas losbarsten.” Teameigenaar Roland Rijpma is zijn navigator en start zelf in zijn derde Dakar Rally.

Dakarveteraan Pierre Blom, Dan Kragt en René Peltenburg rijden met een GINAF 4×4-racetruck in de rally als ‘snelle assistentie’ voor de auto’s.

Breed motorteam met Mirjam Pol, Jurgen van den Goorbergh, Ebert Dollevoet en Kees Koolen
Team Honda Europe en Dakarsport.com hebben de samenwerking voortgezet met voor Nederlandse Dakarfans als bekendste naam Mirjam Pol in het damesklassement. Tweemaal finishte zij de Dakar als tweede vrouw. Voor 2009 is haar voornaamste doel de overwinning.

Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh maakt in januari zijn debuut in de Dakar-rally. De laatste jaren heeft hij als voorbereiding op de Dakar tal van enduro’s en extreme Red Bull-motorevents succesvol gereden. Afgelopen zondag finfishte hij nog in de topvijftig van de Red Bull Knockout in Scheveningen.
Drievoudig deelnemer Ebert Dollevoet en debutant Kees Koolen zijn de andere Nederlanders in het zevenkoppige internationale motorteam. Dollevoet moest eerder tweemaal geblesseerd opgeven met de motor en strandde in 2006 met mechanische pech in een Kia Sorento met Winston Post als navigator. Kees Koolen is een ervaren enduro-rijder voor wie het starten in de Dakar Rally de verwezenlijking van een jongensdroom is.

Deelname quadrijder Alex Brusselers bevestigd ondanks gebroken sleutelbeen
Goed nieuws is daarnaast dat quadrijder Alex Brusselers er op rekent dat hij in Buenos Aires aan de start staat. Brusselers is na zijn val tijdens de Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard geopereerd aan een gebroken sleutelbeen, maar reed vandaag al zelf zijn naar binnen bij de persconferentie in IJmuiden. Dankzij de botbreuk heeft Brusselers zijn doelstelling moeten aanpassen. “De overwinning was voor mij een reëel doel, maar het halen van de finish is nu de grootste overwinning voor mij. Samen met mijn monteurs ga ik nu geen twee jaar voorbereiding weggooien en mijn fans kunnen er op rekenen dat ik de komende alles zal geven om fit aan de start te staan”, aldus een gemotiveerde Brusselers.

Dagelijks eigen video’s uit de karavaan
Dakarsport.com zet volgende week in Le Havre in totaal twintig voertuigen op de boot naar Buenos Aires, waar op 3 januari 2009 de Dakar-rally van start gaat. De rallyvloot bestaat uit twee auto’s, zeven motoren, de quad en de racetruck. De eigen Bovag assistentievloot bestaat uit drie GINAF trucks en zes Toyota’s Landcruiser.

Vanaf de aankomst van de zestig mensen van het team in Buenos Aires op 29 december zal dagelijks op de teamsite  www.dakarsport.com een eigen videojournaal worden uitgezonden, inclusief de highlights van de racebeelden.

Lees verder

Dutch open 250cc 2002

28 April 2002 Hengelo (Gld.)

Het eerste puntje is binnen! Op dit moment heb ik nog geen foto’s en nog geen tekst van Stuart. Op een erg koud en nat Hengelo is Stuart gestart vanaf de 19e plek en is uiteindelijk 15e geworden. Het belangrijkste van deze race was uitrijden, en dat is gelukt. Pikant detail is dat Stuart dit jaar met witte racelaarzen rijdt……

5 Mei 2002 Assen

Hier een kort bericht van ons 2e ONK van 2002 in Assen. Wederom wou het Nederlandse klimaat niet mee werken en zou het wederom een weekend worden voor de regenrijders. Vrijdag mochten we drie keer vrij rijden op het vernieuwde circuit van Assen. De verbeteringen van de baan zijn erg mooi geworden. Op het snelle rechte eind heb je meer werk als voorheen, met een paar verschrikkelijke mooie vloeiende bochten.

Twee van de trainingen waren nat, de laatste konden we gelukkig in het droge rijden. Dat heeft wel onwijs geholpen, alles voelde een stuk beter aan en ik kreeg weer vertrouwen.

Zaterdag was het weer nog steeds slecht.

De regenbanden werden weer gemonteerd en in de eerste training stonden we vrij onverwachts toch 13e getraind, in de regen. De tweede training was er een droog spoor, maar het was nog niet helemaal droog. Ik reed iets te voorzichtig met een 14e tijd als gevolg. Niet geheel ontevreden, maar ik maakte een beetje een zooitje van m’n laatste twee ronden, waardoor een beter tijd niet lukte.

Zondag, race day. Na een natte warming up was het pas om 15:25 tijd voor 250cc Wedstrijd. Ik maakte in het warm-up rondje een kleine proefstart. Die ging erg goed, maar de koppeling had het zwaar en raakte een beetje oververhit. Bij de start haperde de koppeling en ging ik helaas als laatste de eerste bocht in. Deed m’n best om rustig en geconcentreerd naar voren te rijden en dat ging goed. Bijna elke ronde liep ik op een groep in of kon ik passeren. Na 13 van 14 ronden lag ik 11, maar bij het opkomen van het start finish rechte stuk, bleef het pookje van het snel schakelsysteem net even hangen en dat kostte tijd, net teveel om aansluiting te houden op het groepje voor me. Netjes het laatste rondje uitgereden en als 11e over de streep. Het gaat allemaal de goede kant op.

Eemshaven 12 Mei 2002

Vanuit een zonnige Eemshaven hebben we wederom progressie getoond en punten weten te pakken.
Na twee goede tijdtrainingen stonden we totaal 10e getraind. Met een tijd van 1:36,0 (anderhalf seconden langzamer dan 5e plaats). De drie koplopers (allemaal peper dure Aprilia’s) reden zo’n anderhalf seconde sneller dan de coureur op de vierde stek. (Die drie jongens waren het hele weekend gewoon een klasse apart!)

Na een aardige start (gelukkig stukken beter dan vorige week), Lag ik na twee rondjes op een negende plek. De eerste twee rondjes bouwde ik m’n tempo op, maar helaas verloor ik de achtste plek uit zicht. Met een gat van zo’n vijf seconden had ik genoeg voorsprong op het groepje achter me. Het zou een eenzame wedstrijd worden, toch konden we het tempo hoog houden en reed ik gemiddeld zo’n halve seconde sneller per rondje dan in de trainingen.
Het was een best moeilijke, maar leerzame wedstrijd. De rondetijden waren erg constant en we hebben weer netjes in de punten gereden.

P.S. mijn snelste tijd van het weekend was een 1:35,4 (dat is een verbetering van 3,5 sec. t.o.v. 2001!!!, het gaat dus steeds beter!!)

Oss 20 Mei 2002

In Oss werd de vierde wedstrijd van het ONK Programma 2002 verreden. Het hele weekend hadden we schitterend weer met temp. van zo’n 24 graden!! Zondag (1e pinksterdag) werden de twee tijdtrainingen verreden. De eerste training hadden we een beetje problemen met de remmen. Die raakten oververhit op het korte snelle circuit van Oss. Je moet er een aantal keren flink in de remmen, twee chicanes en 3 haaks reschtse bochten.

Voor de tweede training werden er andere remblokken gemonteerd en die hielden het gelukkig goed vol.
De motorfiets liep het hele weekend (net als gewoonlijk) als een kogel, Jarno van Geffen en Mar Schouten onwijs bedankt!!

We stonden uiteindelijk na de twee tijdtrainingen op de vierde stek. Daar had ik natuurlijk niet op gerekend en we waren vanzelf sprekend erg blij en een beetje verbaasd. Ik had geen onnodige risico’s genomen en het rijden ging goed, maar ik had nooit verwacht dat we op de tweede startrij zouden kwalificeren, echt superdik. De verschillen onderling waren minimaal, de eerste tien coureurs reden binnen 1,5 sec.

Wel moet er gezegd worden dat de drie bloedsnelle Aprilia’s van het weekend afwezig waren. Patrick Lakerveld, Henk van de Lagemaat en Rob Filart hadden afgesproken niet te rijden en zo geen onnodige risico’s te nemen.

De rest van de 250cc coureurs waren net als bij de voorgaande wedstrijden aanwezig. Maandagochtend hadden we nog een korte warming-up training en die ging lekker. We hadden een goed ritme te pakken en hadden veel zin in de wedstrijd. Er werd even nieuw rubber gemonteerd (achterbandje), daarna was de machine klaar voor de strijd.

Bij de start verloren we wederom een paar plaatsen, maar ik wou per sé de eerste paar ronden geen onnodige risico’s nemen.

Bij de eerste doorkomst was ik zesde en drie rondjes later, lagen we al vierde! Langzamerhand werd het gat tussen mij en Boesveld (3e) kleiner en ongeveer halvewege de wedstrijd aarzelde Boesveld bij het inhalen van een achterblijver. Ik zag m’n kans om er voorbij te gaan en misschien om een gat te slaan. De volgende twee rondjes zat Boesveld op m’n hielen, maar tegen het einde van de wedstrijd, hadden we een voorsprong van zo’n drie seconden. Helemaal Goud!! EERSTE PODIUM IN HET ONK !!

Een mooie derde plaats achter het M.R.T.T. team (Jan Blok en Peter Politiek). 16 punten erbij en we staan nu 9e in het klassement. Graag tot de volgende wedstrijd, (Assen 2 juni)

P.S. Iedereen van het team onwijs bedankt en natuurlijk ook iedereen die kwam aanmoedigen !!!!!!

Lees het verslag verder op:  Gostuart.nl

Lees verder

Jarno Janssen keert op 500cc-motor terug in GP-wereld

LE MANS – Of er een symbolische waarde aan moet worden toegedicht, valt te bezien, maar het staat wel mooi. De truck van het racingteam van De Graaf Contracting naast de vrachtwagen van het Honda-fabrieksteam van Valentino Rossi. De twee rijdende werkplaatsen stonden parallel opgesteld achter de beton-kolos met afmetingen van een flatgebouw, die op het fameuze circuit van Le Mans dienst doet als pitgebouw.

Rossi, de superster en fiere koploper in het 500cc-wereldkampioenschap, kreeg aan de vooravond van de Grote Prijs van Frankrijk een nieuwe buurman in de persoon van de Nederlander Jarno Janssen, want teambaas Arie Molenaar had hem opgeroepen als vervanger voor de geblesseerde Honda-coureur Haruchika Aoki. Een verrassing of toch niet? “Er is in de winter wel een keer over gesproken en ik heb in november één dag met deze motor in Assen getraind, maar een GP-start leefde niet meer in mijn gedachten. Ik heb me dit seizoen volledig geconcentreerd op het Europees kampioenschap 250cc en daar ben ik druk genoeg mee”, zegt Janssen, die gedwongen werd op een lager competitieniveau te gaan racen, omdat twee WK-seizoenen hem te weinig succes brachten.

Janssen: “Het was een hele moeilijke, bewuste keuze, maar ik kon niet anders. Nu ben ik ervan overtuigd dat ik door deze ervaring een betere coureur kan worden, zodat ik in de toekomst weer in de GP’s kan starten. Daar ligt mijn hart.” Janssen straalt terecht weer volop vreugde uit. In het Europees kampioenschap staat Janssen na twee races (waaronder ook een wedstrijd in Le Mans) aan de leiding in de tussenstand en nu valt hij dankzij de GP-invalbeurt weer met zijn neus in de boter.

Voor de 25-jarige coureur uit Helenaveen is een terugkeer in het rennerskwartier van de grote vedetten als Rossi, Roberts en Biaggi een feest der herkenning. En in Frankrijk kon hij meteen rekenen op morele steun van oud-teamgenoot Jurgen van den Goorbergh, die liet weten: “Voor Jarno is het goed om op deze manier als invaller met de 500cc-klasse kennis te maken. Hij heeft tenslotte twee jaar GP-ervaring en hij zal hier alleen maar door groeien.”

Met de vaste waarde in de persoon van Jurgen van den Goorbergh, nieuweling Barry Veneman (met de motor van het DeeCee Racingteam) en nu dus Janssen zijn er tijdelijk drie Nederlanders in de Koningsklasse van de partij, zoals dat ooit eerder het geval was met Wil Hartog, Jack Middelburg en Boet van Dulmen. Verder gaat iedere vergelijking tussen deze Oranje-trio’s mank.

Voorlopig zullen de motoren van Janssen en Rossi alleen in de pits en niet op startveld naast elkaar staan, want beide coureurs opereren in twee totaal verschillende werelden en Janssen zal de Italiaan op het asfalt slechts ontmoeten als hij in de race op een ronde achterstand wordt gezet. Zal het geen deuk in het herwonnen zelfvertrouwen opleveren? Janssen: “Daar heb ik wel degelijk over nagedacht, maar ik zit goed in mijn vel. Voorlopig moet ik me eerst zien te kwalificeren en dan in de wedstrijd gewoon m’n eigen lijnen rijden. Denk maar niet dat ik na een paar rondjes al zenuwachtig achterom ga kijken.”

Lees verder