Terug naar het overzicht

Jarno Janssen keert op 500cc-motor terug in GP-wereld

LE MANS – Of er een symbolische waarde aan moet worden toegedicht, valt te bezien, maar het staat wel mooi. De truck van het racingteam van De Graaf Contracting naast de vrachtwagen van het Honda-fabrieksteam van Valentino Rossi. De twee rijdende werkplaatsen stonden parallel opgesteld achter de beton-kolos met afmetingen van een flatgebouw, die op het fameuze circuit van Le Mans dienst doet als pitgebouw.

Rossi, de superster en fiere koploper in het 500cc-wereldkampioenschap, kreeg aan de vooravond van de Grote Prijs van Frankrijk een nieuwe buurman in de persoon van de Nederlander Jarno Janssen, want teambaas Arie Molenaar had hem opgeroepen als vervanger voor de geblesseerde Honda-coureur Haruchika Aoki. Een verrassing of toch niet? “Er is in de winter wel een keer over gesproken en ik heb in november één dag met deze motor in Assen getraind, maar een GP-start leefde niet meer in mijn gedachten. Ik heb me dit seizoen volledig geconcentreerd op het Europees kampioenschap 250cc en daar ben ik druk genoeg mee”, zegt Janssen, die gedwongen werd op een lager competitieniveau te gaan racen, omdat twee WK-seizoenen hem te weinig succes brachten.

Janssen: “Het was een hele moeilijke, bewuste keuze, maar ik kon niet anders. Nu ben ik ervan overtuigd dat ik door deze ervaring een betere coureur kan worden, zodat ik in de toekomst weer in de GP’s kan starten. Daar ligt mijn hart.” Janssen straalt terecht weer volop vreugde uit. In het Europees kampioenschap staat Janssen na twee races (waaronder ook een wedstrijd in Le Mans) aan de leiding in de tussenstand en nu valt hij dankzij de GP-invalbeurt weer met zijn neus in de boter.

Voor de 25-jarige coureur uit Helenaveen is een terugkeer in het rennerskwartier van de grote vedetten als Rossi, Roberts en Biaggi een feest der herkenning. En in Frankrijk kon hij meteen rekenen op morele steun van oud-teamgenoot Jurgen van den Goorbergh, die liet weten: “Voor Jarno is het goed om op deze manier als invaller met de 500cc-klasse kennis te maken. Hij heeft tenslotte twee jaar GP-ervaring en hij zal hier alleen maar door groeien.”

Met de vaste waarde in de persoon van Jurgen van den Goorbergh, nieuweling Barry Veneman (met de motor van het DeeCee Racingteam) en nu dus Janssen zijn er tijdelijk drie Nederlanders in de Koningsklasse van de partij, zoals dat ooit eerder het geval was met Wil Hartog, Jack Middelburg en Boet van Dulmen. Verder gaat iedere vergelijking tussen deze Oranje-trio’s mank.

Voorlopig zullen de motoren van Janssen en Rossi alleen in de pits en niet op startveld naast elkaar staan, want beide coureurs opereren in twee totaal verschillende werelden en Janssen zal de Italiaan op het asfalt slechts ontmoeten als hij in de race op een ronde achterstand wordt gezet. Zal het geen deuk in het herwonnen zelfvertrouwen opleveren? Janssen: “Daar heb ik wel degelijk over nagedacht, maar ik zit goed in mijn vel. Voorlopig moet ik me eerst zien te kwalificeren en dan in de wedstrijd gewoon m’n eigen lijnen rijden. Denk maar niet dat ik na een paar rondjes al zenuwachtig achterom ga kijken.”

Gerelateerde berichten

Dakarkoorts begonnen voor Tim en Tom Coronel

JMUIDEN – Het rallyteam Dakarsport.com maakte vandaag in IJmuiden zijn rijders voor Dakar 2009 bekend. Verrassend was dat het team naast de bekende autocoureurs Tim en Tom Coronel ook Bob ten Harkel presenteerde. Ten Harkel, tweevoudig winnaar van het T1-klassement in de Dakar-rally, vervangt de Belg Freddy Loix, die door zijn nieuwe contract met Peugeot verplichtingen heeft in de rally van Monte Carlo. Ten Harkel reed eerder voor het team in 2006 en finishte toen als achttiende overall en was daarmee de snelste Nederlander. De bekende tweeling Tim en Tom Coronel was al eerder bekend gemaakt als rijdersduo. Tim Coronel finishte bij zijn debuut in 2007 na een degelijke rally op de 46e plaats overall. Allebei de auto-equipes nemen deel in de nieuwe Bowler Nemesis met een Land Rover V8-benzinemotor.

Finishen het belangrijkste. Na de rustdag gaat het feest pas losbarsten! 
Met autocoureur Ten Harkel beschikt Dakarsport.com over de Nederlandse rijder met de meest imposante erelijst in de Dakar-rally. In 1994 en 1998 won hij het T1-klassement (standaardauto’s) met tweemaal de tiende positie overall. Vier maal was hij de snelste Nederlander in ondermeer een Mitsubishi, Hakvoort-buggy en Bowler Wildcat. “Met deze nieuwe Bowler Nemesis is finishen het belangrijkste”, tempert Ten Harkel de verwachtingen. “De Nemesis is met Loix geprepareerd om topvijftien te rijden en is in potentie erg snel en sterk. Maar we gaan de rally dag voor dag opbouwen zonder overbodige risico’s te nemen. Na de rustdag gaat voor mij het feest pas losbarsten.” Teameigenaar Roland Rijpma is zijn navigator en start zelf in zijn derde Dakar Rally.

Dakarveteraan Pierre Blom, Dan Kragt en René Peltenburg rijden met een GINAF 4×4-racetruck in de rally als ‘snelle assistentie’ voor de auto’s.

Breed motorteam met Mirjam Pol, Jurgen van den Goorbergh, Ebert Dollevoet en Kees Koolen
Team Honda Europe en Dakarsport.com hebben de samenwerking voortgezet met voor Nederlandse Dakarfans als bekendste naam Mirjam Pol in het damesklassement. Tweemaal finishte zij de Dakar als tweede vrouw. Voor 2009 is haar voornaamste doel de overwinning.

Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh maakt in januari zijn debuut in de Dakar-rally. De laatste jaren heeft hij als voorbereiding op de Dakar tal van enduro’s en extreme Red Bull-motorevents succesvol gereden. Afgelopen zondag finfishte hij nog in de topvijftig van de Red Bull Knockout in Scheveningen.
Drievoudig deelnemer Ebert Dollevoet en debutant Kees Koolen zijn de andere Nederlanders in het zevenkoppige internationale motorteam. Dollevoet moest eerder tweemaal geblesseerd opgeven met de motor en strandde in 2006 met mechanische pech in een Kia Sorento met Winston Post als navigator. Kees Koolen is een ervaren enduro-rijder voor wie het starten in de Dakar Rally de verwezenlijking van een jongensdroom is.

Deelname quadrijder Alex Brusselers bevestigd ondanks gebroken sleutelbeen
Goed nieuws is daarnaast dat quadrijder Alex Brusselers er op rekent dat hij in Buenos Aires aan de start staat. Brusselers is na zijn val tijdens de Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard geopereerd aan een gebroken sleutelbeen, maar reed vandaag al zelf zijn naar binnen bij de persconferentie in IJmuiden. Dankzij de botbreuk heeft Brusselers zijn doelstelling moeten aanpassen. “De overwinning was voor mij een reëel doel, maar het halen van de finish is nu de grootste overwinning voor mij. Samen met mijn monteurs ga ik nu geen twee jaar voorbereiding weggooien en mijn fans kunnen er op rekenen dat ik de komende alles zal geven om fit aan de start te staan”, aldus een gemotiveerde Brusselers.

Dagelijks eigen video’s uit de karavaan
Dakarsport.com zet volgende week in Le Havre in totaal twintig voertuigen op de boot naar Buenos Aires, waar op 3 januari 2009 de Dakar-rally van start gaat. De rallyvloot bestaat uit twee auto’s, zeven motoren, de quad en de racetruck. De eigen Bovag assistentievloot bestaat uit drie GINAF trucks en zes Toyota’s Landcruiser.

Vanaf de aankomst van de zestig mensen van het team in Buenos Aires op 29 december zal dagelijks op de teamsite  www.dakarsport.com een eigen videojournaal worden uitgezonden, inclusief de highlights van de racebeelden.

Lees verder