Terug naar het overzicht

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

La présentation officielle du team De Graaf Grand Prix a eu lieu ce week-end aux Pays Bas. Cette année, la japonais Haruchika Aoki et le néerlandais Jarno Janssen piloteront pour le team 250 d´Arie Molenaar. Le sponsor titre du team est l´une des plus grandes agences d´intérim des Pays Bas, DeGraaf Technisch Personeel ; les principaux partenaires sont Honda HRC, Dunlop, Shell et DAF.

Après trois années passées dans la catégorie reine, Aoki, ex-champion du Monde 125, retrouvera cette année la Honda RS 250 client. ´Neuf journées d´essais, ce n´est pas grand chose par rapport à ce que mes concurrents ont pu faire, mais je me sens déjà à l´aise sur la 250cm3 après avoir disputé quelques saisons au guidon de la Honda V2 500´ assurait le japonais, qui a tourné à Valence, Estoril et à Catalunya. ´Je suis au sommet de ma forme et je suis persuadé que nous nous rapprocherons des leaders au fil de la saison´

Son coéquipier, Janssen, qui a terminé à la quatrième place du Championnat d´Europe l´an dernier, pilotera une RS 250 R kit A, et s´enthousiasme à l´idée de piloter aux côtés d´un équipier aussi expérimenté. ´Haru a disputé 114 Grands Prix et en a gagné neuf en 125, c´est le professeur idéal pour moi´ déclarait le batave. ´J´ai couru en GP en 1999 et en 2000, et j´ai affiné mon pilotage l´an dernier, dans le Championnat d´Europe. Nous comptons rester longtemps en Championnat du Monde, et j´espère finir dans le top 15 cette année´

 

motogp.com

Gerelateerde berichten

Hugo van den Berg

Motor GP race 125 cc:Hugo van den Berg snelt naar zijn eerste WK-punt. Hij is na Loek Bodelier in 1996 de eerste Nederlander die in de punten rijdt.

Hugo van den Berg maakt komend weekend zijn opwachting in de nationale Supersport 300 wedstrijd in het bijprogramma van de 87e Dutch TT. Samen met maatje Joey Litjens komt Van den Berg aan de start op een Yamaha R3. De voormalig Grand Prix coureur kijkt uit naar dit eenmalige optreden en is benieuwd of ze nog een beetje mee kunnen komen met de rest van het veld.

De echt actieve racecarrière van de inmiddels 27-jarige Hulshorster is inmiddels al een flink aantal jaren voorbij. In 2008 reed Hugo van de Berg nog 125cc Grand Prix’s in het team van Arie Molenaar. Er volgden gedurende de seizoenen 2009 en 2010 nog wat races in de Supersport 600 klasse maar daarna werd de helm min of meer aan de wilgen gehangen.

Dat min of meer geeft aan dat Van den Berg nooit helemaal afscheid genomen heeft van de sport want de afgelopen jaren zagen we zijn naam enkele keren verschijnen op deelnemerslijsten van de Supermono klasse en verder treedt hij nog regelmatig op als instructeur tijdens circuitdagen van de Raceacademy.

Hoogtepunt uit de Grand Prix carrière van Van den Berg was uiteraard het gescoorde WK-puntje tijdens de 125cc race van de Dutch TT in 2008. Na een rode vlag volgde een nieuwe race over vijf ronden waarbij de Nederlander in de laatste ronde als 16e uit de Ramshoek kwam. Voor de GT-bocht werd de Zwitser, en huidig Moto 2 rijder, Dominique Aegerter uitgeremd waarna Van den Berg als 15e de finishvlag passeerde. Het was op dat moment 12 jaar geleden dat er nog een Nederlander (Loek Bodelier) punten had weten te scoren in de lichtste GP klasse.

foto
Hugo van den Berg (56( en Joey Litjens (37) | foto© Hugo van den Berg

Lees verder

Dakarkoorts begonnen voor Tim en Tom Coronel

JMUIDEN – Het rallyteam Dakarsport.com maakte vandaag in IJmuiden zijn rijders voor Dakar 2009 bekend. Verrassend was dat het team naast de bekende autocoureurs Tim en Tom Coronel ook Bob ten Harkel presenteerde. Ten Harkel, tweevoudig winnaar van het T1-klassement in de Dakar-rally, vervangt de Belg Freddy Loix, die door zijn nieuwe contract met Peugeot verplichtingen heeft in de rally van Monte Carlo. Ten Harkel reed eerder voor het team in 2006 en finishte toen als achttiende overall en was daarmee de snelste Nederlander. De bekende tweeling Tim en Tom Coronel was al eerder bekend gemaakt als rijdersduo. Tim Coronel finishte bij zijn debuut in 2007 na een degelijke rally op de 46e plaats overall. Allebei de auto-equipes nemen deel in de nieuwe Bowler Nemesis met een Land Rover V8-benzinemotor.

Finishen het belangrijkste. Na de rustdag gaat het feest pas losbarsten! 
Met autocoureur Ten Harkel beschikt Dakarsport.com over de Nederlandse rijder met de meest imposante erelijst in de Dakar-rally. In 1994 en 1998 won hij het T1-klassement (standaardauto’s) met tweemaal de tiende positie overall. Vier maal was hij de snelste Nederlander in ondermeer een Mitsubishi, Hakvoort-buggy en Bowler Wildcat. “Met deze nieuwe Bowler Nemesis is finishen het belangrijkste”, tempert Ten Harkel de verwachtingen. “De Nemesis is met Loix geprepareerd om topvijftien te rijden en is in potentie erg snel en sterk. Maar we gaan de rally dag voor dag opbouwen zonder overbodige risico’s te nemen. Na de rustdag gaat voor mij het feest pas losbarsten.” Teameigenaar Roland Rijpma is zijn navigator en start zelf in zijn derde Dakar Rally.

Dakarveteraan Pierre Blom, Dan Kragt en René Peltenburg rijden met een GINAF 4×4-racetruck in de rally als ‘snelle assistentie’ voor de auto’s.

Breed motorteam met Mirjam Pol, Jurgen van den Goorbergh, Ebert Dollevoet en Kees Koolen
Team Honda Europe en Dakarsport.com hebben de samenwerking voortgezet met voor Nederlandse Dakarfans als bekendste naam Mirjam Pol in het damesklassement. Tweemaal finishte zij de Dakar als tweede vrouw. Voor 2009 is haar voornaamste doel de overwinning.

Voormalig MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh maakt in januari zijn debuut in de Dakar-rally. De laatste jaren heeft hij als voorbereiding op de Dakar tal van enduro’s en extreme Red Bull-motorevents succesvol gereden. Afgelopen zondag finfishte hij nog in de topvijftig van de Red Bull Knockout in Scheveningen.
Drievoudig deelnemer Ebert Dollevoet en debutant Kees Koolen zijn de andere Nederlanders in het zevenkoppige internationale motorteam. Dollevoet moest eerder tweemaal geblesseerd opgeven met de motor en strandde in 2006 met mechanische pech in een Kia Sorento met Winston Post als navigator. Kees Koolen is een ervaren enduro-rijder voor wie het starten in de Dakar Rally de verwezenlijking van een jongensdroom is.

Deelname quadrijder Alex Brusselers bevestigd ondanks gebroken sleutelbeen
Goed nieuws is daarnaast dat quadrijder Alex Brusselers er op rekent dat hij in Buenos Aires aan de start staat. Brusselers is na zijn val tijdens de Dakar Pre-Proloog in Valkenswaard geopereerd aan een gebroken sleutelbeen, maar reed vandaag al zelf zijn naar binnen bij de persconferentie in IJmuiden. Dankzij de botbreuk heeft Brusselers zijn doelstelling moeten aanpassen. “De overwinning was voor mij een reëel doel, maar het halen van de finish is nu de grootste overwinning voor mij. Samen met mijn monteurs ga ik nu geen twee jaar voorbereiding weggooien en mijn fans kunnen er op rekenen dat ik de komende alles zal geven om fit aan de start te staan”, aldus een gemotiveerde Brusselers.

Dagelijks eigen video’s uit de karavaan
Dakarsport.com zet volgende week in Le Havre in totaal twintig voertuigen op de boot naar Buenos Aires, waar op 3 januari 2009 de Dakar-rally van start gaat. De rallyvloot bestaat uit twee auto’s, zeven motoren, de quad en de racetruck. De eigen Bovag assistentievloot bestaat uit drie GINAF trucks en zes Toyota’s Landcruiser.

Vanaf de aankomst van de zestig mensen van het team in Buenos Aires op 29 december zal dagelijks op de teamsite  www.dakarsport.com een eigen videojournaal worden uitgezonden, inclusief de highlights van de racebeelden.

Lees verder