Terug naar het overzicht

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

Le team De Graaf Grand Prix aligne Haruchika Aoki et Jarno Janssen

La présentation officielle du team De Graaf Grand Prix a eu lieu ce week-end aux Pays Bas. Cette année, la japonais Haruchika Aoki et le néerlandais Jarno Janssen piloteront pour le team 250 d´Arie Molenaar. Le sponsor titre du team est l´une des plus grandes agences d´intérim des Pays Bas, DeGraaf Technisch Personeel ; les principaux partenaires sont Honda HRC, Dunlop, Shell et DAF.

Après trois années passées dans la catégorie reine, Aoki, ex-champion du Monde 125, retrouvera cette année la Honda RS 250 client. ´Neuf journées d´essais, ce n´est pas grand chose par rapport à ce que mes concurrents ont pu faire, mais je me sens déjà à l´aise sur la 250cm3 après avoir disputé quelques saisons au guidon de la Honda V2 500´ assurait le japonais, qui a tourné à Valence, Estoril et à Catalunya. ´Je suis au sommet de ma forme et je suis persuadé que nous nous rapprocherons des leaders au fil de la saison´

Son coéquipier, Janssen, qui a terminé à la quatrième place du Championnat d´Europe l´an dernier, pilotera une RS 250 R kit A, et s´enthousiasme à l´idée de piloter aux côtés d´un équipier aussi expérimenté. ´Haru a disputé 114 Grands Prix et en a gagné neuf en 125, c´est le professeur idéal pour moi´ déclarait le batave. ´J´ai couru en GP en 1999 et en 2000, et j´ai affiné mon pilotage l´an dernier, dans le Championnat d´Europe. Nous comptons rester longtemps en Championnat du Monde, et j´espère finir dans le top 15 cette année´

 

motogp.com

Gerelateerde berichten

Dutch open 250cc 2002

28 April 2002 Hengelo (Gld.)

Het eerste puntje is binnen! Op dit moment heb ik nog geen foto’s en nog geen tekst van Stuart. Op een erg koud en nat Hengelo is Stuart gestart vanaf de 19e plek en is uiteindelijk 15e geworden. Het belangrijkste van deze race was uitrijden, en dat is gelukt. Pikant detail is dat Stuart dit jaar met witte racelaarzen rijdt……

5 Mei 2002 Assen

Hier een kort bericht van ons 2e ONK van 2002 in Assen. Wederom wou het Nederlandse klimaat niet mee werken en zou het wederom een weekend worden voor de regenrijders. Vrijdag mochten we drie keer vrij rijden op het vernieuwde circuit van Assen. De verbeteringen van de baan zijn erg mooi geworden. Op het snelle rechte eind heb je meer werk als voorheen, met een paar verschrikkelijke mooie vloeiende bochten.

Twee van de trainingen waren nat, de laatste konden we gelukkig in het droge rijden. Dat heeft wel onwijs geholpen, alles voelde een stuk beter aan en ik kreeg weer vertrouwen.

Zaterdag was het weer nog steeds slecht.

De regenbanden werden weer gemonteerd en in de eerste training stonden we vrij onverwachts toch 13e getraind, in de regen. De tweede training was er een droog spoor, maar het was nog niet helemaal droog. Ik reed iets te voorzichtig met een 14e tijd als gevolg. Niet geheel ontevreden, maar ik maakte een beetje een zooitje van m’n laatste twee ronden, waardoor een beter tijd niet lukte.

Zondag, race day. Na een natte warming up was het pas om 15:25 tijd voor 250cc Wedstrijd. Ik maakte in het warm-up rondje een kleine proefstart. Die ging erg goed, maar de koppeling had het zwaar en raakte een beetje oververhit. Bij de start haperde de koppeling en ging ik helaas als laatste de eerste bocht in. Deed m’n best om rustig en geconcentreerd naar voren te rijden en dat ging goed. Bijna elke ronde liep ik op een groep in of kon ik passeren. Na 13 van 14 ronden lag ik 11, maar bij het opkomen van het start finish rechte stuk, bleef het pookje van het snel schakelsysteem net even hangen en dat kostte tijd, net teveel om aansluiting te houden op het groepje voor me. Netjes het laatste rondje uitgereden en als 11e over de streep. Het gaat allemaal de goede kant op.

Eemshaven 12 Mei 2002

Vanuit een zonnige Eemshaven hebben we wederom progressie getoond en punten weten te pakken.
Na twee goede tijdtrainingen stonden we totaal 10e getraind. Met een tijd van 1:36,0 (anderhalf seconden langzamer dan 5e plaats). De drie koplopers (allemaal peper dure Aprilia’s) reden zo’n anderhalf seconde sneller dan de coureur op de vierde stek. (Die drie jongens waren het hele weekend gewoon een klasse apart!)

Na een aardige start (gelukkig stukken beter dan vorige week), Lag ik na twee rondjes op een negende plek. De eerste twee rondjes bouwde ik m’n tempo op, maar helaas verloor ik de achtste plek uit zicht. Met een gat van zo’n vijf seconden had ik genoeg voorsprong op het groepje achter me. Het zou een eenzame wedstrijd worden, toch konden we het tempo hoog houden en reed ik gemiddeld zo’n halve seconde sneller per rondje dan in de trainingen.
Het was een best moeilijke, maar leerzame wedstrijd. De rondetijden waren erg constant en we hebben weer netjes in de punten gereden.

P.S. mijn snelste tijd van het weekend was een 1:35,4 (dat is een verbetering van 3,5 sec. t.o.v. 2001!!!, het gaat dus steeds beter!!)

Oss 20 Mei 2002

In Oss werd de vierde wedstrijd van het ONK Programma 2002 verreden. Het hele weekend hadden we schitterend weer met temp. van zo’n 24 graden!! Zondag (1e pinksterdag) werden de twee tijdtrainingen verreden. De eerste training hadden we een beetje problemen met de remmen. Die raakten oververhit op het korte snelle circuit van Oss. Je moet er een aantal keren flink in de remmen, twee chicanes en 3 haaks reschtse bochten.

Voor de tweede training werden er andere remblokken gemonteerd en die hielden het gelukkig goed vol.
De motorfiets liep het hele weekend (net als gewoonlijk) als een kogel, Jarno van Geffen en Mar Schouten onwijs bedankt!!

We stonden uiteindelijk na de twee tijdtrainingen op de vierde stek. Daar had ik natuurlijk niet op gerekend en we waren vanzelf sprekend erg blij en een beetje verbaasd. Ik had geen onnodige risico’s genomen en het rijden ging goed, maar ik had nooit verwacht dat we op de tweede startrij zouden kwalificeren, echt superdik. De verschillen onderling waren minimaal, de eerste tien coureurs reden binnen 1,5 sec.

Wel moet er gezegd worden dat de drie bloedsnelle Aprilia’s van het weekend afwezig waren. Patrick Lakerveld, Henk van de Lagemaat en Rob Filart hadden afgesproken niet te rijden en zo geen onnodige risico’s te nemen.

De rest van de 250cc coureurs waren net als bij de voorgaande wedstrijden aanwezig. Maandagochtend hadden we nog een korte warming-up training en die ging lekker. We hadden een goed ritme te pakken en hadden veel zin in de wedstrijd. Er werd even nieuw rubber gemonteerd (achterbandje), daarna was de machine klaar voor de strijd.

Bij de start verloren we wederom een paar plaatsen, maar ik wou per sé de eerste paar ronden geen onnodige risico’s nemen.

Bij de eerste doorkomst was ik zesde en drie rondjes later, lagen we al vierde! Langzamerhand werd het gat tussen mij en Boesveld (3e) kleiner en ongeveer halvewege de wedstrijd aarzelde Boesveld bij het inhalen van een achterblijver. Ik zag m’n kans om er voorbij te gaan en misschien om een gat te slaan. De volgende twee rondjes zat Boesveld op m’n hielen, maar tegen het einde van de wedstrijd, hadden we een voorsprong van zo’n drie seconden. Helemaal Goud!! EERSTE PODIUM IN HET ONK !!

Een mooie derde plaats achter het M.R.T.T. team (Jan Blok en Peter Politiek). 16 punten erbij en we staan nu 9e in het klassement. Graag tot de volgende wedstrijd, (Assen 2 juni)

P.S. Iedereen van het team onwijs bedankt en natuurlijk ook iedereen die kwam aanmoedigen !!!!!!

Lees het verslag verder op:  Gostuart.nl

Lees verder

Jarno Janssen keert op 500cc-motor terug in GP-wereld

LE MANS – Of er een symbolische waarde aan moet worden toegedicht, valt te bezien, maar het staat wel mooi. De truck van het racingteam van De Graaf Contracting naast de vrachtwagen van het Honda-fabrieksteam van Valentino Rossi. De twee rijdende werkplaatsen stonden parallel opgesteld achter de beton-kolos met afmetingen van een flatgebouw, die op het fameuze circuit van Le Mans dienst doet als pitgebouw.

Rossi, de superster en fiere koploper in het 500cc-wereldkampioenschap, kreeg aan de vooravond van de Grote Prijs van Frankrijk een nieuwe buurman in de persoon van de Nederlander Jarno Janssen, want teambaas Arie Molenaar had hem opgeroepen als vervanger voor de geblesseerde Honda-coureur Haruchika Aoki. Een verrassing of toch niet? “Er is in de winter wel een keer over gesproken en ik heb in november één dag met deze motor in Assen getraind, maar een GP-start leefde niet meer in mijn gedachten. Ik heb me dit seizoen volledig geconcentreerd op het Europees kampioenschap 250cc en daar ben ik druk genoeg mee”, zegt Janssen, die gedwongen werd op een lager competitieniveau te gaan racen, omdat twee WK-seizoenen hem te weinig succes brachten.

Janssen: “Het was een hele moeilijke, bewuste keuze, maar ik kon niet anders. Nu ben ik ervan overtuigd dat ik door deze ervaring een betere coureur kan worden, zodat ik in de toekomst weer in de GP’s kan starten. Daar ligt mijn hart.” Janssen straalt terecht weer volop vreugde uit. In het Europees kampioenschap staat Janssen na twee races (waaronder ook een wedstrijd in Le Mans) aan de leiding in de tussenstand en nu valt hij dankzij de GP-invalbeurt weer met zijn neus in de boter.

Voor de 25-jarige coureur uit Helenaveen is een terugkeer in het rennerskwartier van de grote vedetten als Rossi, Roberts en Biaggi een feest der herkenning. En in Frankrijk kon hij meteen rekenen op morele steun van oud-teamgenoot Jurgen van den Goorbergh, die liet weten: “Voor Jarno is het goed om op deze manier als invaller met de 500cc-klasse kennis te maken. Hij heeft tenslotte twee jaar GP-ervaring en hij zal hier alleen maar door groeien.”

Met de vaste waarde in de persoon van Jurgen van den Goorbergh, nieuweling Barry Veneman (met de motor van het DeeCee Racingteam) en nu dus Janssen zijn er tijdelijk drie Nederlanders in de Koningsklasse van de partij, zoals dat ooit eerder het geval was met Wil Hartog, Jack Middelburg en Boet van Dulmen. Verder gaat iedere vergelijking tussen deze Oranje-trio’s mank.

Voorlopig zullen de motoren van Janssen en Rossi alleen in de pits en niet op startveld naast elkaar staan, want beide coureurs opereren in twee totaal verschillende werelden en Janssen zal de Italiaan op het asfalt slechts ontmoeten als hij in de race op een ronde achterstand wordt gezet. Zal het geen deuk in het herwonnen zelfvertrouwen opleveren? Janssen: “Daar heb ik wel degelijk over nagedacht, maar ik zit goed in mijn vel. Voorlopig moet ik me eerst zien te kwalificeren en dan in de wedstrijd gewoon m’n eigen lijnen rijden. Denk maar niet dat ik na een paar rondjes al zenuwachtig achterom ga kijken.”

Lees verder